There was an error in this gadget

Wednesday, October 12, 2016

salam...

Fuhhhh... lama x mcoret crita dlm blog nie, dah lama tinggalkn blog smpai bhabuk hahaha (^_^). mgkin ada dlm 5- 6 taun x buka blog nie, msti ada yg rndu dng aku kan... hahaha... rndu kamu jg smua, tgelak bila baca smula blog2 yg aku tulis sblom nie.

Sunday, September 4, 2011

Cerita ku selama 5 bulan

SELAMAT HARI MERDEKA YANG KE-54 TAHUN..& SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN kpda smua kwn2 ku..hihhihihi..lama asenya aq xmluah kat blog aq nie..rndu kat blog nie..muaaahhx2..hahaha..

fuuhhhhh!!..taun nie taun yg sngat2 myedihkn buat aq lah..taun nie aq bnyak mgeluarkn air mata ku..13 April 2011 penuh sejarah dalam idupku apabila aq khilangan Ibu kandungku..aq rndu kat mak..sejak mak xda idup aq smangkin porak peranda..sejak mak xda mcm2 ujian yg aq kena tempuh..mak ampunkn dosa2 anakmu nie..ejam harap mak tenang kat sana n ditempatkn digolongan org2 yg beriman..AMIN....

perkara ke-2 yg wat aq mnangis apabila abg angkat aq dh jd musuh aq skrg..apa salah aq pun xtaw..aq dh mnta maaf tp d mcm xnak maafkn aq jea..apa dosa aq pun xtaw lah..aq dh brusaha mnta maaf kat d tp d mcm xda respond jea..sedih aq...dh nak msuk 4 bulan aq bmusuh ngan d..aq xnak mcm nie...aq dh penat...aq dh mnta maaf tp d tetap xnak maafkn aq ke??..(T_T)

perkara ke-3 wat aq mnangis taun nie apabila raya aq taun nie xda maknanya..dh lah aq khilangan mak n abg angkat dlm taun yg sama..lg myedihkn apabila saudara aq sndiri xprnah mhargai aq sbgai sparuh daripada family nie..aq hairan knapa dorg suka myibuk hal aq,..aq xpnah gnggu idup dorg,aq xpnah nak mnta simpati ngan dorg..aq bdiri sorg2 utk trus idup..aq cuma cuba wat bisnes kuih raya utk cari pndapatn lbh..aq nie still stdy lg bknnya suda keja..knapa dorg mau ke tanggung pmbelanjaan pelajaran aq kat kelantan 2??..aq cuma cari rzeki yg halal jea bknnya aq wat dadah ke..apa ke..ermmmmmm...tp aq tetap xbole trima dorg dh..aq xgnggu idup dorg,aq xpnah nak mnta duit dorg utk wat bisnes 2,aq xpnah nak mnta ptolongan dorg utk wat kuih raya tempahan org,aq xpnah ambil masa dorg,aq xpnah nak ssahkn diorg ngan bisnes aq,aq xguna pun umah dorg utk wat bisnes aq..tp knapa dorg bdendam n dengki ngan aq??..aq nie bole dikira mcm anak yatim piatu suda..ada ayah tp mcm xda ayah jea..kalu mak mmang dh xda kat dunia nie..dorg xmalu ke men serang2 umah org tnpa sebab yg munasabah...???..taw x knapa smua nie bole blaku??..nie smua krana mulut yg busy body hal org len n prsaan hasrat dengki ngan idup org len..kmu xnak kn aq idup senang sikit...yea xpe kamu 2gulah suatu ari nnti mcm mna aq blas smua 2 kat kamu..dulu kamu buli arwah mak aq..skrg d dh xda kamu nak buli aq plak??..weiiii..sedar lah kamu 2 dh tua bkn mgkin muda..sok2 sakit sapa gak yg tlong kamu???..xpelah aq mlas nak layan kamu smua..buang msa aq jea..bek aq fokus ngan plajaran aq..masa depan aq lbh pnting dari layan kamu.........

bnyak lg dugaan yg aq hdapi taun nie..sperti hostel aq kat klantan kena pecah msuk org bulan pose 2ari n barang2 aq kat sana abis kena curi,time nie aq ngah cuti sem..lpas 2 aq kena sabar jea ngan mulut saudara2 aq psal kduri arwah mak aq..aq bkn nak myusahkn dorg tp aq xbole nak uruskn coz aq pun 2gah stdy..mslah ngan abg n adik pmpuan aq lg..mslah adik2 tiri aq lg..fuuuuhhhhhhh!!!..letih aq ase...wlaupun aq bnyak cabaran taun nie..tp ngan berkat tabah n ptolongan dari Allah S.W.T aq dpt 4.0 utk sem5 nie..aq bngga ngan kputusan yg aq dpt..syukur Alhamdulillah...skrg msa utk aq teruskn pjuangan aq..pjuangan aq yg t'akhir utk mdapat sgulung DIPLOMA...mudah2an Allah S.W.T permudahkn pjalanan aq utk sem6 nie..AMIN...2jealh yg aq bole luahkn di cnie..kurang sikit aq ase sakit di dada nie..(^_^)

Saturday, March 5, 2011

"kerjaya bidang farmasi dimalaysia"


kerjaya bidang farmasi
Oleh Rosniza Mohd Taha
yoniza@bharian.com.my
2010/07/29

FARIDAH (dua dari kanan) memberi penerangan prosedur pemberian ubat kepada Penolong Pegawai Farmasi PPUKM.
FARIDAH (dua dari kanan) memberi penerangan prosedur pemberian ubat kepada Penolong Pegawai Farmasi PPUKM.
Harus peka maklumat ubat, beri kaunseling kepada pesakit

TANGGAPAN umum tugas ahli farmasi hanya memberi ubat kepada pesakit sedangkan tanggungjawab Penolong Pegawai Farmasi yang ditempatkan di kaunter lebih kompleks.
Peranan ahli farmasi lebih tertumpu kepada terapi ubatan iaitu memastikan ubat diberikan kepada pesakit dan orang ramai selamat, berkesan dan berkualiti serta memberi maklumat seperti kebaikan dan kesan sampingannya.

Mereka bertanggungjawab melindungi pesakit daripada ubat merbahaya, iklan ubat memperdayakan dan amalan perubatan yang salah menerusi penguatkuasaan akta dan peraturan berkaitan.

Ahli farmasi juga bertanggungjawab mengenalpasti masalah pengambilan ubat pesakit dan cuba sedaya upaya mencari jalan penyelesaian kepada kesan sampingan dihadapi seperti alahan.

Ketua Jabatan merangkap Pengurus Farmasi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Faridah Md Yusof, berkata antara rutin ahli farmasi adalah memberi kaunseling mengenai ubat kepada pesakit dengan menjelaskan cara pengambilan ubat yang betul, memaklumkan kesan sampingan mungkin dialami, cara penyimpanan ubat serta makanan perlu dielak apabila mengambil sesetengah ubat.

Ahli farmasi yang berkhidmat di hospital, katanya, akan turut ditempatkan di wad untuk menjalankan aktiviti farmasi klinikal termasuk memantau pengambilan ubat pesakit seperti menyaring ketepatan dos, ubat yang betul dan kekerapan pengambilan ubat yang sewajarnya.
“Mereka juga akan mendapatkan maklumat sejarah pengambilan ubat pesakit bagi memastikan tiada alahan dan memastikan pesakit tidak mencampur adukkan pengambilan ubat tradisional dengan ubat hospital kerana ia boleh mendatangkan kesan sampingan.

“Kini, aktiviti ahli farmasi juga kian berkembang apabila turut memberi perkhidmatan ‘Medication Therapy Adherence Clinic’ iaitu memberi kaunseling kepada pesakit sebelum mereka berjumpa pakar atau pegawai perubatan bagi memastikan tahap pematuhan pesakit terhadap ubat diambil,” katanya.

Faridah berkata antara tugas lain dijalankan ahli farmasi di hospital adalah membuat pembelian ubat, memastikan pesakit diberikan ubat yang betul serta memastikan proses pemberian ubat berjalan lancar iaitu masa menunggu maksimum 20 minit mengikut saranan Kementerian Kesihatan.

Beliau berkata antara cabaran dihadapi ahli farmasi kini adalah melaksanakan sepenuhnya Kempen Kenali Ubat Anda iaitu memastikan pesakit mengetahui nama ubat serta mengamalkan cara pengambilan betul termasuk dos, masa dan ubat yang betul.

“Ahli farmasi juga perlu memainkan peranan bagi meningkatkan kesedaran pengguna agar hanya mengambil ubat dari sumber boleh dipercayai seperti pegawai perubatan, klinik dan farmasi serta menghindari ubat dijual di kaki lima atau kedai runcit,” katanya.

Katanya, peluang pekerjaan ahli farmasi bukan saja di hospital, malah boleh berkhidmat di farmasi komuniti pusat beli belah, pensyarah, pengurus produk di syarikat farmaseutikal, pegawai penguat kuasa Kementerian Kesihatan serta pegawai penyelidik.

“Potensi kerjaya sebagai ahli farmasi adalah cerah kerana kerajaan kini dalam usaha mengurangkan nisbah penduduk kepada ahli farmasi daripada 1:4,335 kepada 1:2000.

“Persatuan Farmasi Malaysia juga dalam usaha mendapatkan ‘Dispensing Right’ ahli farmasi bagi membolehkan lebih banyak Farmasi Komuniti dibuka sekaligus membuka lebih banyak peluang pekerjaan bagi graduan bidang ini,” katanya.

Kelayakan akademik bagi menjadi ahli farmasi adalah Ijazah Sarjana Muda Farmasi dan antara universiti yang menawarkan program ini adalah Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Malaya, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Universiti Teknologi Mara serta Universiti Sains Malaysia.

"apa yang ku rasa"

"ermmmm..entahlh aq ase mcm2 dh..manis,pahit n pedas...xpelah aq xtaw nak ckp apa lg..maybe nie first n last aq p cnie..aq xkisah dh lpas nie..coz aq taw aq hnya myusahkn n mganggu idup org..hrap lpas nie aq bjmpa ngan ssorg yg bek n snggup trima aq seadanya..aq taw aq xperfect..aq ada kkurangan n sifat2 yg buruk..pas nie aq jnji aq xakan ganggu idup kamu skeluarga lg..smoga kamu skeluarga bbahagia..lbh bek aq angkat kaki dari hati nie trus sakit n disakiti..hihihihi (gelak dlm kekecewaan)..mngkin dh tiba masanya aq cauuuu!!!!..xperlulah nak mengungkit n myatakn aq nie pnipu lg..coz aq xtahan ngan smua 2..kalu 2 pndangan ko kat aq ckup utk pngetahuan ko jea n org2 yg ko syg jng pnah myatakan bnda 2 kat aq!!!!...aq sedar aq sapa..

lpas 2 aq taw antara kamu ada yg hipokrit...dpan aq ckp bek2 tp blakang aq len plak..tp xpelah aq taw 2 adalh sifat smula jadi mnusia aq xbole nak salahkn jg..yealh kn xda mnusia yg perfect kat dunia nie..tp xpelah lpas nie ko jng rsau coz aq xpnuh mrampas hak ko...

ermmm..tp nie yg mjelikkn bg aq...entahlh aq dh mula benci kat org nie..xtawlh ssah aq nak luahkn prsaan aq nie..biarlh aq sndiri yg memahami..nak ckp n luah tp takot bnda yg aq mksudkn len tp ada org fikir len plak..ermm..xpelah biarlh aq sndiri yg taw..apa2 pun aq myampah ngan d..

Sunday, February 27, 2011

"beban jiwa & raga"

"...Apalah yg nak jadi ngan diriku nie..semangkin lama semangkin trok aq 2gok..Ejam norman cuba lah ko brubah sikit!!!!!!!!...ermmm..salah ke aq mnipu utk mjaga hati n prsaan org len..trok kn prangai aq mnipu org len??..bodoh kn aq??..arhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!..

aq mnipu bkn utk diriku sndiri!!!..mmang aq taw aq salah coz mnipu..tp bkn smua pkara kita perlu jujur kat dunia nie..bkn smua..kdang2 kita perlu mnipu gak utk kpentingan org len..tp xpelah kalu bg pdangan org2 yg kunun nya alim nie aq nie tetap salah..ok fine aq trima aq salah..tp ngan 1 pkara aq nak org 2 btol2 suci dari bnda2 tkutuk..kalu stakat ckp jea lbh bek xpyah k..smua org bole ckp pasal AGAMA tp bkn smua bole ikut caranya..so kpd mreka2 yg mgatakn aq nie salah dari segi AGAMA aq mnta tlong sngat2 tlong lah cermin diri 2 dulu baru nak sebut bab2 agama kat aq k.....

k lah aq mlas nak mrepek kat blog aq nie..wat sakit ati pun ada gak asenya....nie just luahan ati aq yg sakit......

Thursday, February 24, 2011

"kejayaan ku.."

"yeaaahhhhhh!!!...aq sngat2 hepi ngan kjyaan yg aq suda cipta n ukir sndiri..aq taw bg aq kjyaan nie adalh kjayaan awal utk aq trus maju dlm bdang nie..hihi..xsangka lah poiter aq sem4 nie dpt yg tbek lg..apa2 pun tq kat smua lecture yg telah mgajar aq kpd kwn2 n smua yg mmberi tunjuk ajar scara lnsung atau xlansung..hihi..Alhamdulillah nie lah nmanya rezeki..hihi..(^_^)..

sem1-3.32
sem2-3.78
sem3-3.84
sem4-3.75

CGPA 4 sem=3.67..Alhamdulillah..hihi..(^_^)

Monday, February 21, 2011

"Pelajar Terbaik Luar Bandar STPM 2010"


"Syivero Patrick telah dianugerahkan sebagai pelajar terbaik luar bandar bagi STPM 2010. Pencapaian pelajar ini merupakan satu lagi pencapaian sekolah ini dalam akademik. Adik Selvero juga telah membuktikan, yang keaktifannya dalam kegiatan ko-kurikulum bukanlah penghalang untuk mencapai keputusan cemerlang dalam akademik. Sokongan padu dari guru-guru dan ibu bapa merupakan antara intipati kejayaannya. Selvero yang sering tersenyum dan kuat bermain telah berjaya menangkis pendapat sesetengah orang yang sering mempertikai keaktifannya dalam kegiatan ko-kurikulum. Tahniah Selvero. Tahniah kepada guru-guru SMK Kota Marudu terutama sekali guru-guru tingkatan 6...taniah my fren..(^_^)"